TimoUotila1 Elämän tragikomediaa

Arto Paasilinnan tyrmäysisku suomalaisten leuankärkeen

  • Kuva 1: Ukkosenjumalan pojan tekijät Tapanilan Työväen Näyttämöllä.
Kuva: Paula Koskelainen-Nordberg
    Kuva 1: Ukkosenjumalan pojan tekijät Tapanilan Työväen Näyttämöllä. Kuva: Paula Koskelainen-Nordberg
  • Kuva 2: Tapanilan Työväen Näyttämön johtaja Timo Blomfeldt esittää Arto Paasilinnan näytelmässä kirkkoherra Salosta.
Kuva: Timo Uotila
    Kuva 2: Tapanilan Työväen Näyttämön johtaja Timo Blomfeldt esittää Arto Paasilinnan näytelmässä kirkkoherra Salosta. Kuva: Timo Uotila

# Törmäsin yllättäen teokseen, joka on ilmestynyt jo kolmannesvuosisata sitten vuonna 1984 mutta joka täräyttää tyrmäysiskun juuri tämän hetken ajankohtaisiin ongelmiin äärinationalismiin, uskonnolliseen ahdasmielisyyteen ja jopa perussuomalaisiin, joiden puheenjohtaja Timo Soini on juuri kertonut tulevasta erostaan.

   Tämä terävä kirjallinen tuote on Arto Paasilinnan Ukkosenjumalan poika.  Paasilinnan tekstit ovat niin purevan osuvia, että hän ei ole monestikaan profeetta omalla maallaan vaan sitäkin suositumpi kaukana suuressa maailmassa, mm. Ranskassa.

  Arto Paasilinna kertoo ronskissa ja pelkäämättömässä satiirissaan, että suomalaiset ovat hylänneet vanhat jumalansa, joten sydämistynyt Ukko Ylijumala ottaa mallia kristinuskosta ja lähettää poikansa Rutjan maan päälle käännyttämään kansaa.

   Rutja vaihtaa hahmoa hissukan maanviljelijä Sampsa Ronkaisen kanssa ja ryhtyy tomerasti toimeen. Hän pistää ensin sekaisin pienen Penteleen kylän, matkustaa sitten Helsinkiin, hankkii opetuslapsia ja tekee salamoivia ihmetekoja.

   Värikkäiden käänteiden jälkeen hän perustaa yksityisen hourulan ja alkaa ihmeparantaa suomalaisten mieliä kääntäen ne samalla Ukkosenjumalalle suopeiksi. Jos lopputulos on isälle mieleen, Rutja saa palata juhlittuna sankarina takaisin Pohjantähden luo, suomalaisten omaan taivaiseen valtakuntaan.

 

# Hullumpikin huomaa, että Arto Paasilinnan tarkoituksena on oikeasti ja ennakkoluulottomasti pohdiskella uskontojen teorioita ja käytäntöjä, panna katsoja toteamaan, miten älyttömiä juttuja me hyväksymme muiden mukana joukon jatkona ”annettuina asioina”.

   Kyselinkin ensin itseltäni ja nyt kysyn yleisemminkin, mitä tästä teoksesta ajattelevat sanokaamme Helsingin piispa tai arkkipiispa. En edes tiedä, ovatko he edes tutustuneet Arto Paasilinnan teokseen. Kyllä kannattaisi. Toivoisin asiasta keskustelua vaikkapa pirteässä ja uudistuneessa Jaakko Heinimäen päätoimittamassa Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

   Entä mitkä ovat suomalaisen Ukko Ylijumalan käskyt? Tässä ovat nuo kuutoset: 1. Muista pelätä ukkosta.  2. Älä ole pienille paha. 3. Suojele elämää. 4. Kunnioita vanhoja ihmisiä. 5. Elä ihmisiksi. ja 6. Älä anna periksi. Siinä on käypäisiä ohjeita vielä vuonna 2017. 

   Sen kyllä sanoisin, että onneksi me täällä Suomessa asumme maailman sananvapauden ykkösmaassa. Jossakin muslimimaassa tai körttiläisalueella tällaista Arto Paasilinnan tekstiä ei voisi mainostaa ilman väkivallan vaaraa.

   Ja kuitenkin näytelmässä vain katsotaan asiaa oikeasta ”perussuomalaisten” näkökulmasta. Sillä mitä ”perussuomalaista” se on, että liitytään Rooman paavin korruptoituneeseen katoliseen kirkkoon, Timo Soini? Eikö perussuomalaisten pitäisi harjoittaa suomalaisten muinaisuskontoa eikä kristinuskoa, jota ”maahanmuuttajapiispat” ovat väkisin tyrkyttäneet meille aitosuomalaisille?

 

Tapanilan teatterissa rautaisannos Arto Paasilinnaa

# Entä miten tulin tutustuneeksi tähän Arto Paasilinnan mahtavaan satiiriin? En törmännyt siihen kirjahyllyssäni enkä kirjaston käytävillä. Sitä tarjottiin minulle Helsingin Tapanilan teatterissa työväentalolla aivan rautatieaseman kupeessa. Siellä on Tapanilan Työväen Näyttämö eli TTN ottanut tämän mainion teoksen esitettäväkseen.  Sen on taitavasti dramatisoinut ja ohjannut Ari Wahlsten. Näyttelijäntyö on kautta linjan pätevää tasoa. Tapanilassa eli Mosassa alaa on harjoiteltu jo yli sata vuotta.

   Helsingin Tapanilan Työväen Näyttämö TTN on pääkaupunkiseudun vanhin harrastajateatteri ja yksi vanhimmista edelleen toimivista teattereista maassamme. Se perustettiin vuonna 1909.

   Sota-aikoja lukuun ottamatta teatteri on toiminut keskeytyksettä meidän päiviimme saakka. Alkuvuosikymmeninä teatterin esitystahti oli henkeäsalpaavan kiivas. Vuoden aikana saatettiin samanaikaisesti esittää jopa paria kymmentä näytelmää. Vaikka toiminta on edelleen innokkaiden harrastajien harteilla, on jo 1920-luvulta lähtien periaatteena ollut hankkia esitysten ohjaajiksi teatterin ammattilaisia, viime vuosina Keijo Franck ja nyt siis Ari Wahlsten.

   TTN on saanut tunnustusta kotimaan ohella esityksistään myös mm. Saksan liittotasavallassa ja Ruotsissa.

   TTN:n toimintaa johtaa Timo Blomfeldt, joka edustaa suorastaan tapanilalaista teatteridynastiaa. Hänen setänsä oli kuuluisa Kansallisteatterin näyttelijä ja elokuvista tuttu Oke Tuuri, jonka veli Rolf Blomfeldt oli myös teatterimies ja Timon isä. He kaikki olivat ja ovat mosalaisia.

 

Vielä ehtii nähdä Mosan mainion Ukkosenjumalan pojan!

# Pitäkää kiirettä, niin ehditte vielä nähdä TTN:n mainion ja huippuajankohtaisen Arto Paasilinnan satiirin Ukkosenjumalan poika:

Varaukset ja liput 14€/hlö, 8€ lapset, opiskelijat, eläkeläiset ja työttömät.

 http://www.netticket.fi/ukkosenjumalanpoika ja tuntia ennen ovelta (HUOM. vain käteinen)

to 9.3 klo 19, pe 10.3 klo 19 ja la 11.3 klo 15

Lisätietoja: http://tapanilannayttamo.fi/

http://timouotila1.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/212529-%E2%80%9Dhilmanpaivat%E2%80%9D-huvittavat-helsingin-tapanilassa

Ja ellette ehdi, ei auta muu kuin marssia kirjakauppaan tai kirjastoon.

 

Kuva 1: Ukkosenjumalan pojan tekijät Tapanilan Työväen Näyttämöllä. 

Kuvassa vas. ylärivi: Annie Ajalin, Timo Blomfeldt, Arja Tuomioja, Ari Pulliainen, Jan Niemelä, Matti Peltomäki, Sirpa Karisalmi, Juha Halmenla, Paula Kananen  ja Janne Toppar.

vas.keskirivi: Tapio Jaakola, Ari Wahlsten (ohjaaja), Rasti Salminen, Mariina Kortesmäki, Pirjo-Riitta Forsström ja Paula Koskelainen-Nordberg.

vas. alarivi: Anu Tuomioja, Paavo Vaittinen ja Maarit Heininen.

Kuva: Paula Koskelainen-Nordberg

Kuva 2: Tapanilan Työväen Näyttämön johtaja Timo Blomfeldt esittää Arto Paasilinnan näytelmässä kirkkoherra Salosta.

Kuva: Timo Uotila 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Tapanilan Työväen Näyttämöä ja Ari Wahlstenia pitää onnitella erinomaisesta teosvalinnasta ja Arto Paasilinnan häikäisevän satiirin muokkaamisesta hienoksi näytelmäksi.

Näyttelijäntyö on hyvää TTN-tasoa. Puvustukseen on kiinnitetty erityisesti huomiota. Suomalaiskansalliset jumalolennot ovat saaneet erikoisen visuaalisen ilmeen. Ukkosilmaefektit toimivat mainiosti.

Ja tämän esityksen pohjalta saa hyvän käsityksen Arto Paasilinnan terävästä satiirista, joka taisi iskeä aikoinaan liian kipeästi. Siitäpä syystä tämä teos ei Suomessa saanut niin paljon huomiota ja kiitosta kuin se olisi ansainnut.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Tietokoneella tai kännykällä voi kuunnella maailman suurimman
maahanmuuttajaradion Australian valtion SBS Radion suomenkielisen
lähetyksen, jota olen avustanut yli 20 vuotta.
Tuoreimman lähetyksen voi kuunnella tästä:
http://www.sbs.com.au/yourlanguage/finnish/audiohi...
SBS Radiolla on myös Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/sbs.finnish?fref=ts
Ohjelmassa kerrotaan mm., että SBS harkitsee, miten se aikoo kehittää maahanmuuttajapalvelujaan, joita on radiossa yli 70 kielellä. Kuulemme myös, millaisen kappaleen Australia lähettää Euroviisuihin, jotka ovat hyvin suosittu tapahtuma myös kengurujen maassa. Artisti on Isaiah ja kappale Don´t Come Easy. http://www.sbs.com.au/yourlanguage/node/829864?lan...

Tässä on Timo Uotilan urheilu- ja kulttuuriraportti, jossa kerron myös Tapanilan Arto Paasilinnasta:
http://www.sbs.com.au/yourlanguage/finnish/en/cont...

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset